IKLAN..

Tuesday, December 4, 2012

RUMAHKU SAYANG : NOT OFFICIALLY MOVE IN..!


Proudly announce yang kami dah berpindah!.kerja2 permindahan dilakukan secara besar-besaran on 25th November 2012...yeayyyyyy....bangga sebab ada harta sendiri yang selama ni hanya mimpi dan angan2 but today dah jadi kenyataan....our 3rd harta selepas anak dan kereta....pasnih boleh focus untuk  tambah another harta lain pulak.....harta yang tiada ternilai....harta yang boleh menyedekahkan aku dan hubby doa andai ajal sudah tiba.....harta yang boleh jadi geng pada apip...harta yang boleh jadi pendengar setia apip andai aku takde untuk share masalah dia nanti..harta yang sentiasa bersama apip susah dan senang hopefully......ciss..sebak pulak pikir kalau aku pendek umor, camnerlah agaknyer apip yer???..ade ker orang sayang dia macam aku sayang dia????ok..taknak pikir nanti sedih...nangess!

Penat woh nak memunggah barang2...baru 3 tahun kawen, anak baru sorang tapi pindah rumah sampai sewa lori ibarat anak dah 10...punyerlah banyak barang2 rumah..no lift okeh..walk up saje!, kita upah lori berserta orang2nya skali termasuklah laki mak pon mengemas ape2 yang patut......mujurlah cuti aku dah memang standby simpan siap2 kot2 nak pakai untuk pindah....naik lenguh2 tangan ni mengangkut barang2 yang tersadai kat rumah mak aku..... angkat sikit2 beserta bantuan dari mak aku...tak larat nak ulang alik naik turun tangga weh...nak mintak tolong abah???totally out...dia pon dah tak larat nak menapak naik tangga..tak pelah..janji tak susahkan orang...all by ourself...!

..Meraselah macam orang kaye sekejap pastuh kedana balik sebab duit dah abes bayar itu ini..takpekan lah jugak...duit boleh dicari......kalau asek pikir tak cukup sampai ke tua lah kitorang ni duduk menyewa agaknyer...jadi kuatkanlah jugak hasrat hati nak memiliki harta sendiri.. Aku takdelah kejarkan sangat lepas angkut2 barang terus nak tido situ...tidaklah begitu sebab aku ade pilihan lain...rumah makbapak kan dekat...jadi, rumah kasi siap dulu..dah perfect takde habuk baru boleh angkut anak dan tido secara rasmi di rumah baru... haishhh..sebenarnyer dah tak menyempat2 nak duduk sendri..

Barang2 dapur pon dah complete...banyak hadiah kawen hok 3 tahun lepas masih duduk elok je dalam kotak...tak pernah guna...sekarang ni lah baru aku nak merasa guna hadiah2 kawen aku...huhuhu...perasaan aku masa susun barang dalam cabinet rasa puas sangat....hahahaha...gile poyo punyer statement!..orang laen sampai buat aktiviti mencabar mendaki gunung bagai supaya dapat capai kepuasan..aku ni plak susun pinggan mangkuk pon dah puas hati..senang eh..!..tapi itulah yang aku rasa sebab dah lama sangat kot aku duduk tompang makbapak since aku pregnant...bayangkanlah betapa mengidamnyer aku nak dok umah sendri!..unlike my others sisters and brother-derang lebih bertuah sebab ade rumah yang proper..keprivacy-an tu lebih untuk famili kecil derang.....

Masa nak upload gambo semalam tetibe takbleh sebab kater dah full memory ape ntah...so jenuh godek tutorial kat blog ahkak ni cara2 nak membolehkan gambor berjaya diupload kembali...tenkiu2...so my next entry berkisar pemasangan langsir yer puan2...sebab dah boleh upload gambo, senang nak tayang citer..huahua....opppsss selingan tetibe...

Tapiiii kannn rumah makbapak jugaklah tempat kita menompang yang terbest sekali on earth..takdak tempat lain yang akan terima kita secara terbukanya..dengan lapang dadanya…sungguh merempatnya idop aku!!..ok..pasnih rumah makbapak den pulak sunyi sebab takde sore apip memekak...atau sore mak apip memekak sekali..

Ok..part bilik tido yang paling best!aku dah ade bilik tido sendiri...yeay......now aku boleh pakai baju dan makeup di bilik yang sama...selama ni salin baju kat bilik lain, tido bilik lain, make up kat bilik lain...huhuhu...boleh bayangkan tak betapa bersepahnya  barang2 aku di rumah makbapak..Rasa gembira sangat bila bagitau apip,  dia ada bilik tido sendiri...nak buat terjun tiruk, kuak lentang, bergolek dari hujung kiri ke kanan, nak baling2 barang..lantak ko lah..takde sape peduli...selagi namanya tak menjahanamkan barang rumah...main lah puas2 nak oiii!

Nak masak untuk family..hahaha...ini kalau datang mambang rajin aku lah...dok umah makbapak ni bukan tak pernah masak tapi banyak tolong tengok dari tolong masak..basuh baju pon jarang2 apatah lagi memasak...hahaha.lipat kain baju??oh yes...selalu lah buat..takut baju2 sendri bercampur dengan baju orang lain..tapi paling berazam adalah nak masak - sebab nak kasi laki makan air tangan sendiri...Auuwwwww..suweettt ker menggeletis...mudah-mudahan lembutlah hati dia kalau aku nak mengepaw duit dia nanti untuk shopping2..muehehehehe....

The truth is, banyak yang kita face during proses nak beli rumah ni...dari mencari rumah kat HomeGuru, call agent rumah, deal date nak tengok rumah yang aseklah postpones, pastuh dah decide beli rumah, then set appointment nak tengok umah sekali lagi coz sebelum beli haruslah tengok segala ceruk kan, dah pergi, si tenant kepada vendor pulak tukar solex, tak dapat masuk...damn!kitorang punyerlah cabut awal bawak motor laju2 takut terlambat datang sekali tengok....hangennnn jer tapi agreed jugaklah..

hmmm...dah nak sangat kan...dah sign agreement, chased the lawyer pulak on documentation, chased the developer, kol jmb, kol HR nak check on staff loan...hoishhhhhh..kalau ikutkan memang  banyaklah pancaroba nyer ni...tu tak masuk bayaran macam2 fees...dengan 2% deposit, pastu bayar lagi 8% balance deposit, then SPA fees, pastuh Loan Documentation Fees, dengan epf nyer lagi...beli lampu2, buat wiring baru, upah kontraktor yang sampai 8 bulan lebih baru nak siap keje...tukar nama owner kat syabas, tnb, mpaj, iwk, jmb-semua melibatkan duit dan aku sungguh penat deals dengan sumer orang2 nih!orang lain aku tak taulah kot senang derang beli rumah...kitorang ni ha, berliku2..pening kepala sampai tahap tensi dan menyampah cakap pasal rumah...


tu tak masuk bab kontraktor lagi..deal dengan orang2 yang sangatlah menyakitkan hati, yang sangat2 kita trust tapi sebenarnyer cannot be trusted at all...kesabaran adalah sangat diperlukan disini...kalau tak sabar, dok rumah makbapak ajelah jawabnyer....next time no more property on subsale dah..beli baru jer terus..subsale ni kalau beli2 dah cantek, senang..takyah oter2...ni kalau buruk nak duduk pon takde mood, kenelah oter mane2 part yang menyakitkan hati...sangat banyak pakai duit..tapi kalau beli baru harge mahal2, sekali kat dapur ade sinki besi tu  jer ha tergolek kat situ..bengkak juge hati nih...Hellooo??...beli ratus ribu takkan gitu je rupe paras sinki tuh??tak patut..tak patut okeh...haishh...tengok orang beli rumah, ade harta sendiri...kitorang pon teringin...yelah, umor dah makin lanjut takkan nak menyewa sampai  ke tua...gigih jugaklah beli satu...besar tak besar belakang cerita..tu pon sebab pikirkan anak...kalau tidak, mesti aku masih menyewa di selayang lagi sekarang ni...

takpe2 at least we will remember betapa bersungguh2nya kita cuba nak setelkan semua ni demi keselesaan bersama..will remember betapa  banyaknyer pelaburan duit, masa dan tenaga kita pada harta yang tak seberapa nih...betapa banyaknya dugaan yang datang bertimpa2 and nobody knows dan tolong tapi dapat juga kita resolved...and finally...we deserved it!..yolah...takkan rumah ekau tapi orang laen pulak nak kene tolong...bukan ade share2 pon...huahua...

Lihatlah Donia...wahhhhh..gitu merapunya aku...emo tetibe...huahua...

Kesimpulan dari karangan diatas, aku penat sebenarnyer..penat badan...tu yang merapu taip karangan sket punyer panjang...huahua...terima kasihla pada sesiapa yang rajin bace sampai abes...eh, takder??ok..dah abes..tata..









Oiiiii dah abeslah....





P/s : masa untuk kumpul ape yang dah banyak abes lepas nih.....DUIT...DUIT..DUIT...

1 comment: