IKLAN..

Monday, April 16, 2012

KHASIAT BUAH-BUAHAN


Dua buah ni jadi pilihan entri aku pasal apip suke makan buah2 ni....tapi yang selalu tak missed beli kat pasar malam adalah jagung rebus....murah dan sedap..RM1.50 setongkol ikut saiz..!hahaha...anggur tuh kadang2 lah tengok harga sebab aku lebih suke beli yang seedless – harga kat pasar malam adalah RM16 sekilo..senang tak yah susah2 kopekkan..ko basuh then bagi lah dia suap sendri...kalau yang ade  biji tuh mencabar sket pasal aku nak kene keluarkan biji baru boleh pas kat  tangan dia...hah, kalau jagung plak, memang lah kene buang dulu kulit dia, kang tak pasal2 suare anak aku jadi cam suare yusni Jaafar plak...ape ntah tajuk citer tuh..luper..tapi yang aku ingat yusni Jaafar tercekik jagung, pastu suare dia berubah jadik suare jantan...hahahaha...ingat tak korang ni???takpelah, biar aku sambung gelak sorang2 jap...muahahahahahaha...

Ok ok......sambung balik secara serius...!

Khasiat JAGUNG.....

Jagung atau nama saintifiknya ‘Zea mays’ berasal dari keluarga rumput ‘Gramineae’.Jagung merupakan sejenis bijirin yang mempunyai pelbagai khasiat dan kegunaan.Jagung muda kaya dengan protein,beta-kerotina,vitamin A,B1,B6,C dan K,kalsium,fosforus,zat besi,serat tinggi dan mengandungi sejenis minyak bermutu tinggi yang baik untuk kesihatan.

Amalan memakan jagung boleh menguatkan tulang,gigi,rambut dan hati.Ia juga boleh menurunkan tekanan darah serta melawaskan pembuangan air kecil.Jagung juga mengandungi karbohidrat yang memberikan tenaga kepada tubuh.Ia sesuai dijadikan makanan semasa berdiet kerana sifatnya yang bebas lemak,kolestrol dan rendah kalori.
Menurut kajian saintis makanan dari Universiti Cornell New York,USA,jagung yang dimasak sama ada dikukus,rebus atau dibakar,membebaskan zat yang cukup iaitu sebatian phenolik yang dipanggil asid ferulik untuk mengurangkan risiko kanser dan penyakit jantung.

Khasiat ANGGUR....

Walaupun sering dirujuk sebagai anggur hitam (blackcurrant), ia sebenarnya bukanlah sejenis anggur, tetapi lebih dekat kepada buah jenis berri seperti beri biru dan strawberi. Saiznya juga jauh lebih kecil daripada anggur biasa tetapi anggur hitam (blackcurrant) diakui salah satu sumber Vitamin C semula jadi yang tinggi.

Anggur hitam atau nama saintifiknya Ribes nigrum adalah suatu spesies beri Ribes yang berasal dari rantau Tengah dan Utara Eropah dan Asia Utara. Ia juga dikenali sebagai “cassis” dalam bahasa Perancis. Buah beri padat dengan bahan antioksida secara semula jadi. Antara beri lain, buah anggur hitam amat terkenal bagi nilai nutrien yang amat tinggi.

Ketua Program Kualiti, Kesihatan dan Pemakanan di Scottish Crop Research Institute (SCRI), Dr Derek Stewart, mengiktiraf anggur hitam sebagai “Superfruit No.1”.

Hasil penyelidikan oleh Dr Stewart telah menemui bahawa anggur hitam mempunyai kandungan vitamin, mineral dan bahan antioksida lebih tinggi berbanding 20 buah lain yang telah diuji.

Kajian itu melihat pada 20 jenis buah serta mengukur aras tahap bahan antioksida dan nilai pemakanannya. Dalam sebilangan besar situasi, anggur hitam telah jauh menjangkaui prestasi pesaingnya.

Selain anggur hitam, penyelidik juga telah menganalisis epal, aprikot, pisang, beri hitam, beri biru, ceri, kranberi, limau gedang, anggur, lemon, mangga, tembikai, oren, markisah (buah susu), pic, pear, buah delima, buah raspberi dan strawberi.

Anggur hitam mempunyai tahap vitamin dan mineral yang sungguh mengagumkan. Dari segi bahan antioksida dan Vitamin C, anggur hitam adalah salah satu sumber semulajadi yang tinggi.

Anggur hitam kaya dengan fitokimia yang dipanggil antosianin, terkenal bagi manfaat antikeradangannya. Antosianin adalah pigmen tumbuhan yang memberikan buah anggur hitam warnanya yang gelap - semakin gelap warna buahnya, semakin tinggi kandungan antosianin dan semakin banyak manfaat bahan antioksida.

Buah yang berwarna gelap ini padat dengan bahan antioksida dan secara am terbukti memiliki manfaat kesihatan yang ketara. Kajian menunjukkan bahawa bahan antioksida bolen mencegah pelbagai jenis penyakit. Lebih kurang 100gram buah anggur hitam mengandungi hanya 30 kalori, serta padat dengan kandungan vitamin dan mineral.

Maklumlah, kandungan khasiat buah anggur hitam ini sememangnya tinggi dan bukan sekadar itu saja, rasanya juga disukai ramai terutama apabila diperah dan dibuat jus. Jus buah anggur hitam mempunyai rasa yang menyegarkan dan sesuai diminum oleh semua lapisan umur, terutama kanak-kanak.

Buah ini memang sukar didapati di Malaysia kerana suhu tropika negara kita tidaklah sesuai dengan pertumbuhannya, meskipun di negara seperti New Zealand, musim buah anggur hitam adalah hanya musim panas iaitu bulan Disember hingga Februari setiap tahun. Oleh kerana itu nilai perolehan buah anggur hitam ini amatlah tinggi dari segi nilai khasiat dan keunikannya.


Dah abes bace???ok..semalam ade pasar malam kat area rumah aku...so aku beli 2 buah ni untuk anak tercinterrrr.....oh..ade tambahan...buah mata kucing, RM8 sekilo...ni sebab nak kasi pujuk budak kecit ni nanges pasal jatuh kat jalan tar masa dok lari2 nak pergi pasar malam..so, aku kasi can dia pilih...huhuhu...

Khasiat Buah Mata Kucing/Longan

Buah mata kucing atau kelengkeng ini 'bersaudara dekat' dengan buah leci dan buah rambutan. Di Kuba, buah ini disebut "little brother of lychee" atau adiknya leci. Di Cina buah ini disebut long yan rou yang artinya mata naga yang tajam. Sementara di Jepang disebut ryuugan, lamyai pa di Thailand, dan dalam bahasa Inggris buah ini disebut longan.

Buah kelengkeng atau Longan (Dimocarpus Longan) masuk dalam Family Sapindaceae adalah tanaman yang berasal dari Asia Tenggara.

Sekilas Penjelasan Kelengkeng

Berdasarkan wikipedia, pohon kelengkeng ini bisa mencapai ketinggian hingga 40 m dan diameter batangnya hingga 1 m. Tumbuhan ini berdaun majemuk dengan 2-4 atau sampai pasang anak daun, sebagian besar berbulu rapat pada bagian aksialnya. Tangkai daun 1-20 cm, tangkai anak daun 0,5-3,5 cm. Anak daun bulat memanjang, panjang 1-5 kali lebarnya, bervariasi 3-45 × 1,5-20 cm, mengertas sampai menjangat, dengan bulu-bulu kempa terutama di sebelah bawah di dekat pertulangan daun.

Buah kelengkeng ini kira-kira sebesar kelereng, warna kulitnya kecoklatan dan agak keras, buahnya bulat, daging buahnya ada yang putih ada juga yang kecoklatan (tergantung jenisnya), banyak mengandung air dan berbiji hitam agak besar.

Kegunaan dan Khasiat Buah Mata Kucing
Di Cina, kelengkeng ini banyak sekali digunakan sebagai obat tradisional. Dengan semakin majunya teknologi pangan, saat ini buah ini banyak dibuat dalam bentuk sirup dan banyak diekspor ke Amerika.

Kelengkeng berisi phenolic terutama pada bijinya, seperti asam gallic, corilagin, dan asam ellagic, yang mengindikasikan adanya kandungan antioksidan.
Daun dari pohon kelengkeng mengandung quercitrin dan quercetin, yang memiliki sifat antioksidan dan antivirus, sehingga bisa dimanfaatkan untuk mengobati alergi, kanker, diabetes, dan penyakit kardiovaskular.
Bijinya juga mengandung saponin, tannin, dan lemak. sehingga banyak dipakai bahan untuk membuat shampo dan mengatasi keringat yang berlebihan. Selain itu, bijinya juga banyak digunakan untuk menghentikan pendarahan.

Daging buahnya, secara tradisional dipakai untuk obat sakit perut (alat pencernaan), mengusir demam dan membunuh cacing perut, juga penangkal racun. Air seduhan daging buah yang dikeringkan merupakan penyegar dan obat untuk insomnia, kelelahan kronis, perasaan lemah, tidak dapat konsentrasi, tidak nafsu makan.
Di Vietnam, biji kelengkeng dimemarkan dan digunakan untuk mengobati luka akibat gigitan ular karena diyakini dapat menyerap bisa ular. Juga kerap digunakan untuk mengatasi luka baker.
Buah mata kucing ini disebut juga penghasil energi yang baik dan dapat meningkatkan stamina karena banyak mengandung sukrosa, protein, lemak, glukosa, dan asam tartaric. Oleh karena itu buah ini juga baik untuk dikonsumsi ibu hamil yang lemah atau setelah melahirkan, tetapi dalam jumlah yang tidak berlebihan.
Manfaat lain yang dapat diperoleh bila kita makan buah kelengkeng secara teratur dan dalam kondisi segar adalah bisa mengurangi demam, menambah nafsu makan, mencegah anemia, dan pemutihan rambut dini.

P/s: Sekarang ni dak apip takmo makan nasi sangat..selera tak menentu, akulah yang risau takut dia lapar..sebab nak elakkan dia makan benda merapu, aku beli buah...kalau dia boring2 tak  tau nak makan ape...dia akan makan buah sebab takde pilihan lain..hehe...semua info2 aku cilok kat blog2 diatas...terima kasih yer..hihi...



2 comments:

Nur haura afeeya said...

Salam

Nur haura afeeya said...

Radang Paru-paru Copd.

Saya Abd Kadir bin Sumardi, 42 tahun. Saya disahkan mengidap radang paru-paru pada akhir tahun 2020. Petanda awal sakit saya ialah batuk tak berhenti selama 3 bulan. Batuk yang berkahak dan adakala nya berdarah. Setelah mendapatkn rawatan di pelbagai klinik kerajaan dan swasta , batuk tetap tak baik, sukar bernafas dan dada terasa sakit sangat.
Banyak rawatan alternatif dari produk luar saya ambil tapi tak berkesan. Kemudian saya buat x-ray dan mendapatkan rawatan hospital. Doktor pun mengesahkan saya mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran alam sekitar yang mengandungi bahan kimia. Untuk makluman, saya bekerja dalam persekitaran yang mengandungi pencemaran bahan kimia. Setelah itu sahabat saya telah terlihat di facebook berserta testimonial pesakit. Lalu dia pun memperkenalkan kepada saya untuk mencuba produk tersebut. Saya pun menghubungi pengasas produk tersebut En. Zuhairi dan mendapatkan nasihat daripada beliau. Beliau mengesyorkn saya untuk mencuba. Alhamdulillah dalam 2 minggu dah terasa perubahan .Batuk samakin berkurang. Saya terus mengamalkan 2 jenis jus itu selama beberapa bulan sampai masalah pernafasan dan batuk terus semakin baik. Menurut En. Zuhairi, masalah saya ini ialah paru-paru copd iaitu sakit yang tiada ubatnya dan pesakit perlu menggunakan oksigen sekiranya semakin teruk. Tapi Alhamdulillah sehingga kini saya terus mengamalkan. Syukur pada Allah mengenalkan saya dengan En. Zuhairi
Semoga beliau berjaya membantu pesakit lain juga di luar sana untuk sembuh dengan produk ini.
..........................................................................
Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser gout kronik dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
Tp nanti dia akn blas jugak yer..
#sharepadayangmemerlukan
#sharing is caring