IKLAN..

Monday, July 1, 2013

UBAT CONSTIPATION UNTUK SEMBELIT BAGI ANAK ATAU IBU!


Topik penulisan saya pada kali ini adalah sembelit..tapi bukan nak citer pasal sembelit...nak share dengan kawan2 atau anak kawan2 yang mengalami sembelit...sembelit memang akan dialami oleh ibu2 yang baru melahirkan baby...of kos takut nak teran pasal dah ada luka episotomi tu kan..kang teran kuat2 tertetas pulak jahitan..tak ker ngeriiii?..acik memang takde mengalami sebarang kepayahan untk meneran kerana acik C-Sec..proses membuang adalah senang..petik jari jer...muahahah...tapiiii di waktu keguguran pernah rasa sembelit sebelum proses D&C..aiyohhhh..sakit wehhhh....sengsara sangat  rasanya..jadi saya sangatlah  memahami derita2 sembelit ini..tambahan pulak apip pon dah pernah kene sembelit...lagi kesiannnnnn..menangesss aje...nampak kat riak air muka apip wajah2 kesakitan itu....haishhhhh..

Jadinya solusi untuk sembelit rasanya ada pelbagai cara...samada telan ubat air untuk lembutkan najis, guna pam air 'enema' atau ubat pil makan-senokot......kesan mane2 ubat keatas individu adalah berlainan okeh..tapi kesan yang paling berhasil, cepat dan tiptop yang saya syorkan disini adalah penggunaan enema...memang giler lajuuuu lah..tak sampai sesaat...muahahaha...harga pon murah aje..untuk budak2 yang 10ml punyer 1.75 sekotak..dalam kotak tu ada 2 tiub enema....dewasa kalu 2.00 hengget 2 tiub / 20ml...cara penggunaan??haishhh tak payah ler nak citer lebih lanjut...sendri paham lah yer...


 - pic credits to sedetikilham.blogspot.com -

Senokot pulaks???..entahhh..tak pernah try...tak tau pon kesannya efektif atau tidak...tapi tak kesahlah..cubelah mane2 yang korang berkenan daripada menanggung kesengsaraan yang berpanjangan....ouchhhhh!!!





Oh, ade lagi satu yang aku pernah cube lah....lupa pulak jasa  baik ubat nih..muahaha...berkesan jugak tapi kene teran selowwww2 tarik napasss hembussss....ngehngehngeh!


Rasanya aku pernah buat entri pasal dulcolex nih...hmmmmm..

Hepi meneran korang!Tata....

6 comments:

Unknown said...

minuman macam vitagen bagus juga

Unknown said...

vitagen bagus ke utk anak yg masih menyusu? Organ dalaman mereka tak kuat lg.

Zara Mia said...

mcm mana nk buat ye kalau baby susah nk buang air.. kesian sy tgk anak sy.. asyk mnangis je meneran nk buang air... smpai merah muka..

Unknown said...

cuba usahakan utk makan kurma. lenyekkan dan bg anak kumam skt2. anak saya takde masalah lepas daripada tu.

Mak Jemah said...

sy dh prnah cuba mcm2 cara ikot ptua org lama.. mcm bg kurma lenyek pon dh.. tp tak bkesan gak.. makin truk ada la.. smpai knat tahan kt ward baby sy.. kdg2 ada gak baby takleh cuba bnda2 mcm ubat2 tradisi.. kna make sure dulu tanya yg lebih arif.. takleh main hentam je cuba

Unknown said...

jgn jadikan anak bahan uji kaji. kalau nak cuba pun. cuba yg mahal. paling kurang ada jaminan. usus anak masih lembut. so saya amik keputusan nak cuba mamil. hari tu kat tesco ada test susu formula. mamil punya. dia bg cup kecik. saya bg anak saya minum. hbs secawan dia minum. malas fikir panjang, terus saya beli 1. 3 hari pertama, mmg jelas perubahan dia. dia dah tak mengomel mcm dulu dah lps buang air besar. bentuk najis pun okay. saya pg ke tesco sana blk. nak beli lg buat stock. SA kata mamil ni tinggi dgn DHA dan takde gula. so maksudnya bgs lah utk bayi. ibu ibu blh start guna lah. saya ni single father. mmg kena guna pun.