IKLAN..

Monday, June 17, 2013

NEGARA ORANG!


Ini citer 2 minggu lepas...waktu itu aku tengok citer kat tibi astro 707 tajuk Waterfront Big Cities bla blabla...memang buat aku kagum abes pasal negara FINLAND..Wow!...

Meh aku citer kenapa aku kagum dengan Negara derang punyer system..Finland adalah Negara yang mengutip cukai paling tinggi dintara kebanyakkan Negara di dunia..walaupon cukai tinggi tapi digunakan untuk rakyat kembali.. system pendidikan derang adalah percuma dan bermula pada usia 7 tahun dan kene belajar 4 jenis bahasa....budak2 kecit baru masuk sekolah tadika memang bawak henpon ke sekolah atas tujuan mahu mendedahkan kanak2 dengan teknologi..takde kes henpon kene rampas kalau bawak ke sekolah..kikiki..

Ibubapa yang baru mendapat anak kecit akan diberi cuti bergaji penuh selama setahun disamping hadiah dari kerajaan sekotak besar toiletries barang2 keperluan baby...setiap opis menyediakan kenderaan @ shuttle bas untuk pekerja2nya..kerajaan menyediakan pusat jagaan anak2 dan tiada bayaran dikenakan.


Rakyat derang bukan kategori peramah macam orang kita..eh, macam aku  jer??sebab tak peramah lah, rumah aku kene masuk perompak kot..tak kenal jiran2..semua pon buat hal sendri..dok umah flat pon dah rasa macam dok kondo, cuma takde sekuriti je kehkehkeh...berbalik pasal Finland-derang memang tak banyak cakap tapi ilmu penuh di dada..hmmmm...pahaman derang sape banyak cakap otak kosong...hahaha..perkhidmatan bus sangatlah punctual okeh...takyah tunggu sampai berjam2..seploh minit dah sampai bas..pastu lagi seploh minit...best kan?

Banyak lagi yang best oiiiiiii...yang aku citer sebahagian je..yang len2 tak masuk otak sebab masa tuh aku dah berangan dok kat Finland..muahaha...okeylah..nak kemas luggage..nak migrate kat Finland..tata..

Muahahaha....

Takde maknenyer nak berhijrah...baru jap tadi tengok CNN-news pasal kehidupan gadis2 di negara timur tengah yang mengamalkan undang2 syiah, negara2 yang sedang berperang...nasib golongan wanita yang tak sempat abis blajo tapi terpaksa kawen dengan orang yang tak dikenali..sedehnyer..kecit2 kene paksa kawen tak abes blajo, tak puas  main dengan kawen2 kawan2..dah kene kawen bebetol..dengan stranger pulak tuh...lepas kawen, beranak pulak...dengan kemudahan yang tak cukup...hidup kais pagi makan pagi dah ada tanggungan pulak...kesian sangatt..hidup derang miskin..tu belum masuk kene dera dengan laki sendri, pastu simbah diri sendri dengan minyak tanah pastu bakor!..sedehnyerrr life deranggg.....aku ni dah cukup mewah dah aku rasa lah..merasa blajo pastu koje...soping2..beli menan lori anak sebakul...bagi anak minum susu Anmum..ape dia  nak sumer dapattt..apa aku nak pon dapattt...dapat hidup dengan tenang dan aman walaopon pencuri masuk rumah aku..bersyukur sangat daripada rumah kene bom tetiba lagi seram..aku hilang harta sikit je..harta yang tak kekal pon tapi kat Negara berperang2 itu, hilang nyawa...haishhhh...sedeh!


No comments: