IKLAN..

Thursday, March 14, 2013

PEMERIKSAAN KESIHATAN PERCUMA!


Humahuma....kompeni anjurkan pemeriksaan kesihatan percuma semalam...dah percuma, pergi ajelah kan..macam2 test depa provide antaranya blood test, lung test, sugar test, kalsium test, BMI test...Walaupon baru keluar hospital, dah test macam2 kat badan, tetap gigih pergi okeh...

First, kita check kalsium dan kekuatan tulang....kasi letak kaki dalam mesin...bahaha...tulang i tahap risiko sederhana gitu...sebab minum susu pon agak kerap lah jugak...tapi still kene minum susu untuk mengelakkan kerapuhan serta masalah tulang di usia emas nanti...takot lah jugak nak naik tangga tetiba tulang aku patah sebab dah reput...takut okeh..takpe, susu aku takdak masalah..boleh minum...depa suggest minum susu Anelene sebab lagi tinggi kalsium dalam susu Anelene...tapi nak minum susu ape2 pon boleh....lepas check kaki dan dapat result, derang bagi minum susu Anelene cokelat...yummyyyyyy sangat...ngehngeh...


Second, mari menge-chek blood pressure...ok..normal takdak masalah...cuma nadi agak laju sebab aku baru baik dari sakit katenyer..ok takpe...masih dalam kategori normal...

Third, Lung pressure...yang ni kene bagitau ketinggian dan umur kita baru boleh proceed...tarik napas, tahan dan hembus kuat2 kat thermometer lung tuh.....hohoho..umor aku 31 sekarang nih..skali nurse tu inform kekuatan lung aku sama macam orang berusia 58 tahun...aiyokkkkkk..paru2 aku tak kuat sangat...derang suruh aku prektis bernapas sebab aku masih muda...hikhik..laki mak pulak lagi dasyat...bersamaan umor 150 tahun..hihihihihi..bela saka ka?

Fourth, kita check pulak BMI..hihi..ukur ketinggian dan berat...pastu derang explen lah peratus lelemak dalam badan...haha..yang ni derang kater untuk berat campur lelemak aku ni  bersamaan umor orang yang 43 tahun...wahahahaha....tua sebelum waktu aku nih..bab ni laki mak termude pulak dari mak...hahaha 39 tahun...tak boleh jadi nih..kene bersenam nih...nak turunkan lelemak..pastu derang kater lemak tu kene turunkan thru excercise, bukannya by slimming centre or ubat kurus or makanan kesihatan ape2 lah sebab by senaman, lemak akan bertukar jadi muscle....kalau others  than that, lemak memang boleh hilang tapi peratus untuk jadi gemuks balik adalah tinggi sebab lemak tidak terbakar gitu...

Then, kita pergi check payudara plak..boleh raba2 replika payudara untuk tahu exactly bagaimanakah rasa payudara yang bermasalah dan dah ada barah..boleh lah rasa biji2 kat situ kan..eeiiii...seram okeh...

OOooooo...ok dah paham dah..masalahnya aku pemalas nak senaman2 ni..jujur je cakap dengan derang aku pemalas senam..huahua..

Tapi yelah2, aku pon nak sihat kan...terpaksalah rajin2 kan diri bersenam...tapi tak tau lah akan jadi habit ke tidak...aku takmo lah umor dah masuk 40-an, mulalah kene darah tinggi lah, kencing manis lah..pastu kene amik ubat tetiap bulan kat sepital...hadoiiiiiii...taknak lah gitu...

Yam, marilah kita berubah okeh...jalani hidup yang lebih sihat..senaman 3 kali seminggu...berjalan 1000 langkah sehari...together, we can do it...caiyokkkkk!!!



No comments: