IKLAN..

Friday, March 22, 2013

CERITA SPM DAN KEHIDUPAN!


Semalam result SPM dah kuar kan?My brother get 1A.....only...in Sciene...ok..terer lah dari aku..haha...Math pon B...hmmm..teror jugak dari aku..balik rumah semalam nampaklah riak2 wajah keciwa seorang ayah sebab anak dia tak dapat 15 straight A...mengeluh dan membebel..adik aku dah lesap awal2..haha..yang dengar bebelan my mak dan aku...tapi, being a sister yang sudah ada pengalaman..ewahh, aku backup adik..saying his result tak lah teruk..cuma huruf A  tu satu je...subjek killer dia yang lain2 semua ok...English D???Ohemjiiiiiii....tapi sebelum ni kata masuk debat english, caner lah boleh D pulekk??..aku paham, abah takut adik tak dapat sambung belajar di IPTA..kalau nak sambung kat IPTS memerlukan duit yang banyakkkkkkkkk ok..nak2 pulak sekarang abah tak keje....dan melalui pengalaman jugak, pelajar keluaran IPTA lebih mudah dapat kerja berbanding IPTS...tp tak sumer...aku pon keluaran IPTS..same goes to my brother and sista..aku bukan dari boarding school pon..tapi still survived..Allah permudahkan aku dapat kerja..Alhamdulillahhh...dimana ada usaha di situ ada jalan....

So, what you get in SPM today doesn’t show who you are in future...tapi spm tu sebagai batu loncatan untuk jadi lebih baik...pastu lepas loncat, ko still kene berusaha belajar sampai abes dan grad..pastu cari kerja..banyak dah berlaku depan mata menunjukkan walaupon ko adalah super excellent dari kecik, pastu masuk sekolah asrama, dapat pulak biasisiwa, then masuk IPTA..menjadi kebanggaan semua orang, dipuji melangit..last2 sekarang kemana???jadi Tabligh!..tak keje..sesia je belajar tinggi pastuh ko tak keje..kalau nak meniaga tu oklah jugak..dapatlah income nak sara anak bini...aku tak kondem tabligh..tapi aku kondem kezen aku yang masuk tabligh tuh..rata2 kezen, semua pon masuk boarding school..jadi layanan itu sedikit berbeza..ada diskriminasi....normallah...yang pandai dipuji2 di tatang tinggi melangit, yang sekolah biasa2 result pulak tak gempak, pandang seblah mata je lah kan??...tapi korang keje biase jugak kan?takdelah jadi professor madya bagai...hidup bermasalah jugak kan?...Ada sesetengah orang, yang pandai dan berjaya dalam hidup, ada jawatan tinggi, kerjaya marbeles tapi tak hiraukan makbapak, gaduh dengan adik beradik, banyak hutang sampai muflis...mintak simpangggggggg..moga dijauhkan.....

Semua parents pon nak anak2 dia berjaya..kalau boleh dalam setiap exam untuk semua subjek, A is a must..walaupon anak tak minat aliran sains, paksa jugak masuk aliran sains..katenyer minat boleh dipupuk...tanpa menghiraukan anak  tu minat apa sebenarnya..kita dulu2 pon gitu..tak kiralah ko boleh bawak ke tidak...aku harap aku tak jadi parent yang cenggitu..aku nak jadi parents yang ‘open concept’ dengan anak2, support minat dan kecenderungan dia tapi dalam masa yang sama guide dia laluan yang betul..biarlah ko nak jadi apa pon asalkan jadi MANUSIA YANG BALANCE DUNIA AKHIRAT...

Kesimpulannya...biarlah result biase2 pon janji tak kecundang dalam hidup, boleh survived cari makan, dan jadi MANUSIA...aku bersyukur dengan apa yang terima sehingga ke hari ini walaupon aku punyer result bukan straight A...

No comments: