IKLAN..

Friday, December 16, 2016

#prayforaleppo


Sebaknya hati bila tengok video budak2 kecil di aleppo kene runtuhan bangunan dek kerana aleppo dibom bertalu2 oleh puak syiah. Ada yang mati..ada yang hidup tapi dalam kesakitan..kepala kene hempap dengan konkrit okeh..sampai terkopek kulit kepala derang..ada yang kene kene tembak kat badan tembus peluru berlubang dada..tapi derang tak nangis tau...wuwuwuw....ya allah..kuatnya semangat derang..bukan calang2 orang bebudak2 ni..anak2 iols jatuh terlentang pon nanges kemain..budak2 yang dah biasa hidup dalam peperangan dan kesusahan ni lain macam semangat derang..kental sangt nih..iols pon tak boleh jadi macam derang..iols is lembik..hati is takut tapi membuak2 nak tengok jugak video2 yang menyedihkan ini...bila tengok video perasaan nak tolong tu haih rasa macam nak tolong sangat nih..tapi apakan daya...

Syukur..malaysia masih aman. Takde tembak bom2 gini..walaupon peratusan jenayah membimbangkan tapi still masih kategori selamat..at least kita2 ni terdaya lagi nak jaga keselamatan anak2..macam dekat aleppo sana tu..makbapak pon tak boleh nak tolong oi..sebab makbapak pon kene bom..huwaaaaaa..sedehnyaaaa...paling penting anak2 kita masih boleh makan, main, tido dan bangun balik esoknya dengan tenang..agaknya macam ni lah toknek kita lalui masa zaman perang dolu2. Sekarang boleh tengok negara lain berperang dan lihat sendri kekejaman orang yang takde hati perut bunuh budak2 kecil dan kaum wanita..ko nak perang ko perang dengan tentera sudah laaa..yang ko pergi kaco penempatan awam tu kenapa oi..eee geram pulak haku rasa..kalau tangan ni sampai, haku tarik2 rambut puak syiah ni..tapi derang ada senapang oi..ada bom..takkan kita serang pakai tangan je?mati katak pulak nanti..huhu..

Walaupon kita disini hanya mampu melihat tapi kita pon boleh do something..samada berdoa atau derma..kalau doa tu tak taulah makbul atau tak sebab diri sendri pendosa. Jalan terbaik hanya mampu hulurkan sumbangan dengan harapan ianya boleh disalurkan kepada mereka2 yang sangat perlukan bantuan dari kita2 semua..semoga derang boleh cepat keluar dari tempat peperangan itu dan semoga allah merahmati perjuangan pihak sunnah demi aleppo dan orang2 awam..

Pray for aleppo!

No comments: