IKLAN..

Thursday, July 28, 2016

PERTAMA KALI TERJEBAK DENGAN RUMAH LELONG


Sebolehnya rumah impian iols ialah rumah baru siap beli dari developer..rumah yang suci murni tanpa history dari owner lama. Rumah landed yang cantek dan lawa boleh teros cuci kaki bila masuk tanpa perlu major renovation. Rumah dimana iols lah pemilik pertama..wow memang hebat..tapi tu lah..tingginya angan2..nasib baik percuma. Kalau tengok harga rumah sekitar 5 tahun dari belakang ke depan makin mencanak2 naik. Sakit jantung temgok harga rumah makin tinggi. Tak nampak pon macam gaya nak turun. Memang takde kawalan lansung dari gomen. Harga rumah memang akan naik bila pihak yang banyak duit belinrumah bukan untuk duduk tapi untuk main dan naikkan harga..

Disebabkan umor weols lakibini pon makin naik hehe weols sedar makin sikit limit unuk dapatkan loan 100%. Uols yang masih muda ni if ada duit lebih sikit silalah beli rumah dikala komitmen tengah tak banyak ni.. kumpul duit gila2 untuk buat down payment 10% dan duit back up untuk segala maknek fee yang akan pihak lawyer caj nanti. Rakyat marhaen macam kita2 ni memang takkan punya duit betul2 cukup untuk beli rumah. Memang forever duit takkan cukup..lebih2 lagi dengan komitmen bulanan rumah dan anak2..

So untuk beli rumah landed dikawasan panas secara subsale, harga rumah yang diletak oleh owner sekitar 300k above. Nak nego memang takkan dapat kurang banyak. Tetambah kalau owner bukan dalam keadaan terdesak nak pakai duit..nak cari owner yang ttibe nak migrate pindah luar negara pon satu dalam seribu..jadi apakah solutionnya?beli secara bidaan di pusat lelong..kalau untung dan memang rezeki ko, ko akan menang tanpa bertanding jika ko the only one yang register..tak perlu nak bid2 lagi..memang dapat harga reserved price teros la weh..

Iols pon tak sangka akan terjebak dengan hartanah lelong. Memang iols tak berminat..sebab rumah is buruk haha..tapi landed..dekat sangat dengan rumah emak..dalam kawasan yang somi nak..semua tempat yang ko nak pergi memang within reach je kot. Semuanya ada dalam satu tempat. Dan paling utama sebab harga rumah below market price..hewhew..rumah lelong memang berisiko..its either rumah tu dalam keadaan baik atau macam kapal karam..ikut nasib ko..dan ko kene tanggung banyak expenses tertunggak oleh owner lama..sobsss..kalau banyak duit lain cerita yer..ni duit back up pon ala2 cukup makan...berbekalkan semangat yang dah tak berapa semangat nak naik tangga rumah tingkat tiga dikala membeli barang dapor sambil dukung anak2 kalau anak tetibe tidor takmo celik mata maka weols terpaksalah mengjoinkan diri dengan rumah landed lelong yang tak berapa nak idaman sangat ni..buruk pon buruklah..ada duit lebih esok boleh renovate hehe..

Iols tak pergi pon tengok acara lelong..somi je pergi sorang2..iols kasi moral sapot dari kejauhan sahaja hihi..dan finally result yang ditunggu tunggu...cewahhhh....

........somi kalah tanpa bertanding HAHAHAHA....erm boleh suruh mawi n samsul buat lagu baru nih..hebat sangat nih..orang lain menang tanpa bertanding..kite pulak terbalik kes..gara2 eksaited sangat kot nak masuk first auction..boleh pulak salah isu bankers cheque amount..kat kaunter register pon dah kene reject hahaha..adoilah..memang sohih belum sampai masanya lagi nak beli landed house..Allah tau kemampuan kita..kene bersangka baik..moga2 Allah kasi rezeki rumah yang lebih baik dari yang ni..amin..or mebi DIA nak kasi kita joli2 dulu, holiday spend masa dengan anak2, belanja makbapak supaya bila dah ada rumah which is satu komitmen hutang yang besar, kita takkan menyesal di kemudian hari..

Yang pastinya melalui pengalaman pertama ni weols belajar banyak perkara dan rules tentang rumah lelong...seblom ni malas nak ambil tau..huhu..tak perlu nak deal2 dengan ejen dan ulat2..ko sendri pon boleh buat semua tuh..dah tau nak isu bankers cheque HAHAHA..ini memang lawak..bertahun2 koje dengan bank tapi tak tau isu bankers cheque..apakah??

Ok..dah..rumah tu pon dah jatuh ke tangan orang lain. Sekali dia bid naik teros 30k..ishishish..mahalnya..tak pastilah samada owner baru nak beli untuk dijual atau beli untuk duduk disitu..yang pastinya kalau dia beli untuk menetap disitu makanya dialah jiran baru emak iols hahahahaha..

Daaa..




No comments: