IKLAN..

Monday, April 15, 2013

DIALOG KARTUN AJAR ANAK-ANAK KASAR – KOSMO AHAD 14 APRIL 2013


Sape bace paper kosmo ahad angkat tangannnnnn??meh sini aku taip balik sebahagian tulisan si Diva nih  berkenaan tajuk diatas which aku rasa memang betul seratus peratus pasal apip pon dah gitu sekarang ni....risau okeh..

Kartun memang umpan untuk kanak2 supaya leka tengok televisyen tapi kalau salah kartun, jadi kartun anak2 yang suka tengok televisyen.....

Ada dialog dalam siri kartun yang memang tak sesuai dengan kanak2 terutamanya anak2 kecil yang baru berumur 2 hingga 5 tahun. Bukan semua dalam kartun tak sesuai tapi yang tak sesuai itulah yang menjadi ikutan. Dialog macam ‘tak guna’ dan perangai suka melawan sudah jadi macam kebiasaan bagi budak2. Ada anak2 yang berumur 3 tahun sudah pandai cakap ‘mama tak guna’. Semua sebab ikut cakap kartun2 dalam Boboiboy yang suka berperang. Sekali dengar memang nak ketawa, lapan kali dengar memang nak kena!


Aiyooooooh..apip pon gitulah perangai dia sekarang..bukan aku je di ‘tak guna’ kan...ayah-atok-opah-onyang...sape2 je lah yang cari pasal dengan dia memang di ‘tak guna’ kan..kalau dia cakap kat ahli keluarga/family takpelah sebab family paham situasinyer tapi macam mana kalau dia cakap pada orang luar??..iolsss is fenin......


Lepas ni kasi apip tengok kartun Bob The Builder or Mickey Mouse je..so far, takdak carut2!

 Semalam pergi Giant, borong pampers apip..


        see..?budak yang hidupnya sangat bahgie dengan susu dan makanan merepek!

           dah bagi makan vitamin c + lysin pon tak jalan...selera makan gituuu aje..


 dah makin kurus..last timbang berat apip only 12.3 kg untuk budak 3 tahun..huhuhu...


tapi doktor cakap as long dia mau makan dan minum susu pon dah ok..ia normal bagi budak2 sebaya dia....dia takmo makan nasi, kita bagi makan apa yang dia nak....the only jajan apip boleh makan sesekali adalah Mister Potato-Original..itupon di bawah pemantauan...yang lain2 tidak dibenarkan..saya memang mementingkan kesihatan anak tapi saya tak boleh terlampau strict sangat sebab saya tahu kadang2 dia teringin..
 


                                                      jadi,..makanlah nakkkk!


No comments: